torstai 14. helmikuuta 2013

Haastava haaste

Mirkku heitti haastetta jo loppuviikosta ja olen sitä tässä osissa tehnyt. On nimittäin niin paljon kirjoitettavaa tässä haasteessa, että piti oikein katsoa ajankohta, että ehtii istua hetken koneella ihan kaikessa rauhassa! ;)

11 ASIAA KIRJOITTAJASTA 

Säännöt:
  • kerro 11 asiaa itsestäsi
  • vastaa haastajan 11 kysymykseen
  • keksi uudet 11 kysymystä
  • haasta 11 bloggaajaa
  • kerro bloggaajille, että olet haastanut heidät

"Kerro 11 asiaa itsestäsi"

1. Kun olin lapsi meillä oli monenlaisia eläimiä, oli kaksi kissaa, marsu, kani, koira sekä hamstereita. Alkuun oli kaksi tyttöhamsteria joista toinen koki traagisen kuoleman, minkä jälkeen toiselle hamsterille hankittiin uusi kaveri, joka olikin poika. Sitten meillä olikin muutama hamsterin pentu lisää. ;)

2. Minulla on yksi tatuointi, kaksi kissaa vasemmassa lavassa sarjakuvatyyliin pelkillä ääriviivoilla piirrettynä. Olen jo pitkään miettinyt, että haluaisin myös koiratatuoinnit, mutta en millään saa päätettyä minkälaiset (samaa tyyliä siis aattelin, ja joku paimennusasento tai vauhtikuva olis ehkä kiva) tai mihin...

3. Minulta on leikattu vasemmasta jalasta ns. "Mortonin neurooma", mikä oli kyllä todella kipeä ennen leikkausta. Välillä tuntui, että keskellä talvea haluaisin joko riisua kengän ja sukan ja upottaa jalan hankeen tai vaihtoehtoisesti sahata jalan irti.

4. Olen aina ollut kova menemään ja hieman onnettomuusaltis. Pahimpina onnettomuuksia jäin ekalla luokalla auton alle ja otsaan sain 11 tikkiä, jossain siinä parin vuoden sisällä mursin käteni kahdesta kohtaa kun kiipeilin hyllyn päällä ja putosin alhaalla olevaan puulaatikkoon, sekä jäin pyörän kanssa auton alle (tällä kertaa kyllä vain pyörä jäi todella alle, kun minulla jäi vaan toinen jalka pyörän alle. Oli sekin kipee. Ja edelleen jos mulla ei ole yhtään mustelmaa missään, niin on aika poikkeuksellinen tilanne. :D

5. Yläasteella aloin harrastamaan jujutsua. Se oli vähän niin kuin meidän perheharrastus, kun isoveli aloitti, minä perässä ja sitten vielä pikkuveli. Kukaan ei jatkanut kuitenkaan harrastusta oranssia vyötä pidemmälle.

6. Minun on hieman ikävä ratsastamista ja Viitaniemen tallin hevosia, mutta jostain on joskus pakko luopuakin, aika ja raha on kortilla nytkin.

7. Minulla on niin monta sisarusta/puolisisarusta, että pelkkään lähiperheeseenkin kuuluu toistakymmentä ihmistä.

8. Meillä on veljien kanssa tapana kokoontua aika ajoin meille pelaamaan x-boxilla Haloa. Mulla on tapana antaa veljille selkään siinä. ;)

9. Tuntuu, että minä ja äitini ollaan kuin yö ja päivä. Pelottaa se päivä, kun alan löytämään itsestäni jotain samaa (kaikella rakkaudella äitiä kohtaan). :D

10. Yläasteella ja vielä lukion alussa haaveilin alkavani hävittäjälentäjäksi.

11. Tulistun helposti ja olen melko huono peittämään ärsyyntymistäni.

"Vastaa haastajan 11 kysymykseen"

1. Miksi juuri tämä rotu ja tämä koira?
 Ihastuin rotuun jo joskus n. 9-vuotiaana Babe urhea possu -elokuvan perusteella. Koskaan en ollut nähnyt bordercollieta silloin livenä, mutta elokuvassa bordercolliet ja erityisesti paimennuskohtaukset teki muhun suuren vaikutuksen, olin aivan ällikällä lyöty miten koira voi osata sellaista! :D Sitten katselinkin koirakirjoista tietoa rodusta ja kun olin jo muutenkin koulutuksesta kiinnostunut niin se oli sitten menoa se. ;) Vei vaan sellaiset 14 vuotta, ennen kuin bordercollie tuli taloon.

Miksi juuri Jeriko? Katselin SBCAK:n sivuilta välityksessä olevia pentueita ja silloin muistan kiinnittäneeni huomiota Myytin ja Brisknessin pentueisiin. Jessicaankin olin aluksi yhteydessä, mutta hän suositteli ensimmäiseksi koiraksi ennemmin showlinjaista ja suositteli juuri Coxin ja Kertun pentuetta. Sen enempää ei sitten tarvinnut katsellakaan, tapasin Kertun jo paljon ennen astutusta ja ihastuin Kertun luonteeseen ja olemukseen. Sitten vaan odoteltiin. Kun sitten synnytyksen hetki tuli, niin viimeisenä maailmaan putkahti soopeli pentu, joka muistutti paljon meidän vanhaa koiraa, josta luopumisen jälkeen mun bordercollieinnostus oli varsinaisesti alkanutkin. Heti sitten sanoin Anitalle, että tuo pentu kyllä kiinnostaisi (en muista mitä sanoin syyksi :D ), ja niin Jeriko tuli meille. Enkä voisi olla tyytyväisempi.

Miksi juuri Ukko? Koska olin halunnut paimenlinjaista bordercollieta, tosin suunnitellut sen ottamista vähän myöhemmäksi. Kuitenkin oli Swedusta kiinnostunut ja Marikan kanssa puhunutkin Wenjan ja Swedun pentueesta. Kuitenkin, kun Ukko oli Astran pentueesta vielä jäljellä ja Marika laittoi sen kuvan facebookiin, niin enää ei kyennyt vastustelemaan ja Ukko tuli meille. :)

2. Mikä tai mitä on ropsu/kropsu?

Ropsu (jos Matin mummua on uskominen) on suurin piirtein mitä tahansa ruokaa, yleensä ottaen kuitenkin ehkä enemmän kuvaa jotain muussattua ruokaa tai laatikkoruokaa... En kyllä ole ihan perillä tästä... :D

3. Suurin haaveesi?

Onpa tämä hankala kysymys, miten laittaa erilaisia haaveita ja tavoitteita tärkeysjärjestykseen..? Yksi suurimpia haaveita on kuitenkin löytää joku vanha maalaistalo sopivien kulkuyhteyksien päässä Tampereelta, jonne sitten voisi ottaa lampaita. Ja jos ihan haaveilulinjalle lähdetään, niin haaveilisin itselleni rutkasti aikaa, jotta sitten ehtisin vaan kaiket päivät paimennella ja treenailla useiden koirieni kanssa. ;)

4. Lempiohjelmasi lapsena?

Meille itse asiassa tuli tv vasta aika myöhään ja sekin oli pieni mustavalkoinen matka-tv. Ensimmäinen kunnollinen väri-tv tuli varmaan joskus kun olin 8-vuotias... Lapsena en oikeastaan siis katsonut kauheasti ohjelmia, kyllä mä pikku kakkosta, muumeja ja muita perusohjelmia katsoin, mutta en kyllä muista mikä olisi ollut lempiohjelma. Oikeastaan vielä yläasteellakaan en katsonut telkkaa siinä määrin, että mulla olisi ollut lempiohjelmaa... Lisäksi olen propagandan uhri, isä aina piti tv:n "tölläämistä" huonona ja jotenkin se tapa/ajatus on vähän juurtunutkin muhun.

5. Mikä asia/ihminen/tapahtuma tms. on eniten vaikuttanut elämääsi, ja miksi?

Jos edelliset kysymykset oli vaikeita, niin tämähän vasta onkin, kiitti Mirkku! :D Kaikki elämän tapahtumat vaikuttaa enemmän tai vähemmän siihen millaiseksi kehittyy. Suuresti muhun on vaikuttanut se, että olen suurimman osan elämästäni elänyt poikien keskellä, kahden isomman veljen ja yhden pikku veljen, ja isän kanssa on aina puuhailtu kaikenlaista. Lapsuudessani minulle muodostui tarve pysyä isompien vauhdissa, näyttää että pystyn, että osaan, että olen ihan tasan poikien veroinen jollen parempi. ;) Olen siis aina ollut vähän poikatyttö ja varsinkin pienempänä mulla oli kavereina yhtä paljon poikia kuin tyttöjäkin. Määrätietoisuus ja kilpailuvietti juurtaa siis juurensa lapsuuden kahinoihin isompien veljien kanssa. Paksua nahkaakin se on kehittänyt, enkä sitten oikeastaan antanut senkään häiritä vaikka varsinkin ala-asteella sain kuulla aika paljon pilkkaa nimestäni tai milloin mistäkin. Tavallaan olin siis koulukiusattu, mutta en sinänsä koskaan ottanut itselleni uhrin roolia vaan annoin samalla mitalla takaisin. :D

6. Jos pitäisi valita yksi "lihalaji" (esim. kana/kala/nauta/possu...) jota syöt pelkästään lopun elämääsi toki lisukkeiden kanssa, mikä se olisi?

Kala, koska tykkään kalasta, mutta kotona ei koskaan saa syödä sitä tarpeeksi, kun Matti ei ole mikään suuri kalan ystävä. Varsinkin ahven himottais mua, mutta ei voi koskaan ostaa, kun siinä on ruotoja..

7. Mitä vihaat maailmassa kaikkein eniten?

Oliiveja. Niillä pilataan monta ruokaa ja ne on vielä niin pirun ärsyttäviä, kun se maku jää ruokaan vaikka nyppis oliivit pois! Ja kerran kävi niin, että ruokalan jokaisessa ruuassa oli oliiveja! Ihan oikeasti?! Ne vainoo mua! ;)

8. Töihin lähdössä, karsee räntäsade ja kaikkia ketuttaa. Jalkaisin, polkupyörällä, bussilla vai omalla autolla?

 Musta on kyllä tullut niin laiska, että ehdottomasti autolla. Autolla tulee mentyä vähän vähäisemmistäkin syistä vaikka bussitkin kulkee koululle ihan erinomaisen hyvin.. :D

9. Kumpi oli ensin, muna vai kana? Ja ennen kaikkea miksi?

Muna. Sarja geenimutaatioita on saanut jonkun toisen kanalinnun pikku hiljaa muuntumaan, ja lopulta tässä yhdessä munassa tapahtuu joku viimeinen mutaatio, jonka seurauksena syntyy ensimmäinen kana.

10. Miksi muumit laittavat uimahousut jalkaan/uimapuvun päälle mennessään uimaan, vaikka muuten ovat ilman vaatteita?

Käänteistä nudismia. Ehkä muumit ovat salaa jonkin sortin kapinallisia

11. Äänestätkö?

En kyllä aina ole äänestänyt. Esim. viime vaalit jäi väliin, kun ei vaan jotenkin muka missään välissä ehtinyt ennakkoäänestämään ja se unohtui, ja sitten olikin jo virallinen päivä jolloin oltiin jossain reissussa. Selityksen makua siis. Parannan tapani. ;)

Keksi uudet 11 kysymystä"

1. Mikä motivoi sinua?
2.  Oma vika vai koiran vika?
3. Jos voisit muuttaa yhden asian koirassasi, mikä se olisi?
4. Mitä muuttaisit itsessäsi?
5. Mikä on vahvin/paras piirre koirassasi?
6. Mistä ominaisuudesta itsessäsi/saavutuksestasi olet itse eniten ylpeä (elämässä yleensä)?
7. Oletko ehdoton yhden rodun ihminen vai voisitko kuvitella muun rotuista koiraa itsellesi?
8. Oletko kilpailuviettinen ja jos olet, miten se näkyy? Iloitsetko myös muiden menestyksestä?
9. Kutsutko itseäsi koirasi/koiriesi äidiksi/mamiksi/tms tai kutsutko koiraasi muruksi/kullaksi/rakkaaksi/jne.?
10. Millainen kouluttaja olet? Rakkautta ja rajoja, vai enemmän jompaa kumpaa?
11. Saako teillä koira(t) tulla sohvalle tai sänkyyn? Miksi?

"Haasta 11 bloggaajaa"

1. Ida ja Tiuhti
2. Taija ja Kessi
3. Immi, Rudi ja Sisu
4. Nassu ja Milo
5. Laura, Nacho ja Salsa
6. Ella ja Teppo
7. Iitu ja Valo
8. Elsa, Soda ja Linka
9. Katriina, Zorro ja Rommi
10. Heidi ja Marneus
11. Mia, Kio ja Ready



2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

ropsu on pannaria :)


T: eteläpohojalaanen :)

Iitu kirjoitti...

Kiitämme haasteista, tosi hyviä kysymyksiä! :)